Ryggläge...

Äntligen var det dax för mig att få gå på mitt första besök hos osteopaten.


När jag jobbade som showartist på Sunwing Resort Alcudia, råkade jag, under en show, tappa balansen...ramlade från 1 meters höjd och landade på ryggen.

Sen dess har jag ett snett bäcken och ganska jobbiga ryggsmärtor.

Jag har varit hos naprapater, kiropraktorer och massörer, och visst hjälper det ett tag, men
smärtan kommer alltid tillbaka.

Nu ska jag prova osteopati.


Osteopati ( å´steopati) är något nytt för många svenskar.

I länder som Schweiz, Storbritannien, Nya Zeeland och USA är det däremot en utbredd och erkänd medicinsk behandlingsform som kan sammanfattas med orden: manuell medicin.


Osteopati bygger på att kroppen är en enhet där alla delar hänger ihop och är beroende av varandra. Den manuella medicinens uppgift är att rätta till kroppens obalanser och skapa det bästa möjliga utgångsläget för hälsa och välmående. När kroppen är i balans finns nämligen den optimala utgångspunkten för god hälsa.

Det viktigaste, som osteopat, är att hitta orsaken till vad som hindrar kroppen från att läka sig själv.


Det var väldigt avslappnande och skönt.

Inge knakelibrak eller jobbiga ställningar...Mera stretchning och lösgörande rörelser, värmande händer/energi och massage för att förlänga stela muskler.

Det ska bli spännande att se hur det påverkar min kropp framöver, efter några behandlingar.


Efteråt var jag ganska mosig, så jag tog en långsam promenad hemåt...

Stannade till på Sibylla och åt lite mat.

När jag kom hem, löd jag Kerstins (osteopatens) råd...och vilade 1 timme :o)


Sen har jag bara suttit med datorn och tagit det lugnt hela dan.


Nu ska jag packa väskan.

Vi åker norrut inatt, för att spela i Luleå imorgon.


Ha en riktigt trevlig helg.

Pyzz pyzz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0